Ethiopie deel 4 - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu Ethiopie deel 4 - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu

Ethiopie deel 4

Blijf op de hoogte en volg Tonny

13 November 2019 | Ethiopië, Lalibela

Hallo allemaal,

We waren aangeland in Aksum. We zijn 's morgens met een gids op pad gegaan en hebben paleis ruïnes en het bad van o.a. De koningin van Sheba gezien. We bezochten tombes van diverse koningen en hun families. Een van die tombes was van koning Baltazar, een van de drie koningen die Jezus had bezocht met mirre. Die mirre is hier overal te koop en wordt ook gebruikt tijdens de koffieceremonie. Ik heb een zakje gekocht en mijn rugzak ruikt heerlijk!
In Aksum staan overal steles, hoge stenen palen met versieringen, ook deze hebben we bekeken met de gids.
'S middags zijn we met een paar naar een winkel gegaan waar ze kruizen verkopen. Je hebt hier diverse kruizen, een van Gonder, een van Aksum en een van Lalibela. Deze zien er allemaal anders uit. We hebben er enkele gekocht. Daarna zijn we onder een reusachtige vijgenboom koffie gaan drinken. We zijn wat rond gaan wandelen en kwamen zo langs de kerk waar de Arc des Verbonds zou liggen. Iedereen gelooft er hier in, maar er is maar een priester die dit mag zien. Wij mogen de kerk niet eens binnen. Nadat we nog even onder een andere gigantische vijgenboom naar de mensen hebben zitten kijken, zijn we terug gelopen naar ons hotel.

De dag erop zijn we op tijd vertrokken richting Mekele. Onderweg natuurlijk weer prachtige landschappen. We zijn onder een rots gestopt, waarop het klooster Debre Damos ligt. Dit klooster is allen voor mannen toegankelijk. Een van de mannen en de chauffeur zijn naar boven gegaan. Dit gaat eerst via trappen, dan bind je een Leren koord om je middel en loop je 17 meter tegen een steile rotswand omhoog. Bovenaan wordt je opgevangen door een priester en moet je nog een stuk om hoog om op het plateau van het klooster te komen. De rest van ons heeft koffie gedronken en de trappen beklommen. Nadat de heren terug waren zijn we verder gereden, met enkele stops, naar Mekele. Daar waren we 's avonds.

Gisteren hebben we zowat de hele dag in de bus gezeten naar Lalibela. Het was een enorm slechte weg, vol met kuilen en gaten. We hebben onderweg gepicknickt en we hadden de gebruikelijke plas-, koffie- en fotostops. We reden het laatste stuk door het donker over deze slechte weg en dat vonden we wat minder, maar we hebben het gered!

Tot het volgende verslag!

• 13 November 2019 - 19:27

Hanneke:

Mooi landschap en weer veel gezien.

• 13 November 2019 - 21:57

Petrie:

Oh wouw wat een leuke foto’s. Gaaf dat het toch een keer gelukt is he.
    Xxx

• 14 November 2019 - 12:59

Bep:

Mooie vergezichten Tonny, geniet ervan.

• 14 November 2019 - 13:04

Antoinette:

Mooie foto's, en veel koffie drinken haha...