Ethiopië deel 6 - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu Ethiopië deel 6 - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu

Ethiopië deel 6

Blijf op de hoogte en volg Tonny

19 November 2019 | Ethiopië, Hawassa

Hallo allemaal,

We hebben eindelijk weer internet!
Sinds de vorige keer hebben we een lekkere rustige dag in Lalibela gehad met shoppen, koffie drinken, lunchen en wandelen. Daarna hadden we drie lange reisdagen.
De eerste dag zijn we nog door de bergen gereden, hebben onderweg wat kleertjes uitgedeeld, koffie gedronken en gepicknickt. Aan het eind van de middag zijn we gestopt bij een meer, waar we twee zeldzame witte ijsvogels zagen. We sliepen in de plaats Dessi.
De tweede dag zijn we het eerste stuk nog door de bergen gegaan en daarna daalden we af en reden door steppegebied, droog met acacia's. De kuddes onderweg zijn inmiddels uitgebreid met kamelen of je ziet een enkele kameel. We reden door het gebied van het Afar volk. Prachtige mensen. De mannen hebben een afro kapsel of lang haar tot de schouders en dragen een groot mes (sommige een kalasjnikov zoals wel meer mensen in Ethiopië). De vrouwen hebben prachtige kapsel van kleine vlechtjes en zwarte gewaden met gekleurde band afgezet. We liepen door een stadje van de Afar. Het was daar kijken en bekeken worden! Toen we hierna stopten voor onze (oplos)koffie, kwam een man aangerend die ons uitnodigde voor koffie bij hem thuis. Daar zaten we dan met 12 in een hutje van 3 bij 3 meter inclusief de man, zijn vrouw en hun kindje. Wel leuk hoor! Gepicknickt hebben we op de veranda van een familie waar we de kindjes brood met chocoladepasta gaven. Verder gereden naar hotel.
De derde reisdag was naar Gobra in de Bale Mountains. dit was de langste rit. Eerst reden we nog door het droge Afar gebied, daarna leek het wel Frankrijk, groen met glooiende heuvels en hier en daar een dorpje. We zijn onderweg gestopt voor koffie en picknick. We dronken koffie in een stadje waar de halve bevolking naar binnen keek om naar die "farang" (buitenlanders) te kijken. 's middags reden we de bergen weer in tot een hoogte van 3600 meter. Prachtige uitzichten weer. Het laatste stuk reden we helaas in het donker. Het hotel was wat vergane glorie, maar er is niks anders.

Gisteren hebben we afscheid genomen van onze chauffeur en we gaan nu verder met drie jeeps. We zijn het national park ingegaan en op ruim 4100 meter hebben we gewandeld. Hier zien we weer een hele andere vegetatie en veel rattenholen. Die leven hier, zien eruit als een marmot en zijn voornamelijk voer voor de Ethiopische wolf. Na de wandeling zijn we met de jeeps weer afgedaald. Wij zitten in de derde jeep en zagen ineens een zeer zeldzame Ethiopische wolf! Terwijl de rest doorreed, zijn wij gestopt om foto's te maken. Het dier liep op zijn gemak rond, ving twee keer een rat die met smaak opgegeten werd en liep weer op het gemak verder. We waren helemaal blij! We hebben de anderen weer ingehaald, zijn gaan picknicken en hebben gewandeld in en ander, lager deel van het park. Daar zagen we wilde zwijnen en een soort hert met witte strepen. Na de wandeling kregen we chat of qat aangeboden. Ik heb het geprobeerd, maar ik voelde er niets van....

Vanmorgen zijn we met onze jeeps weer door de bergen gereden en toen afgedaald naar de plaats Awasa. Dit is een best wel rijke stad, gelegen aan het Awasa meer. We waren hier rond de middag. We hebben geluncht en zijn met z'n tweeën op het gemak naar het meer gelopen. Daar stikte het van de grote, lelijke ooievaars. Ik weet niet hoe ze heten, ik sluit een foto bij. We hebben koffie gedronken bij een stalletje en zijn op het gemak teruggelopen naar ons hotel.

Tot de volgende keer maar weer!

• 19 November 2019 - 17:26

Cathy:

Mooi verhaal, mooie foto's. Geniet er van!

• 19 November 2019 - 17:41

Petrie:

Wat fijn dat er weer internet is. Een heel mooi verhaal weer en erg leuke foto’s. Ook die van de soort ooievaar. Heeft trouwens ook wel iets pelikaanachtig. Geniet verder xxx

• 19 November 2019 - 18:11

Antoinette:

Hoi Tonny,
    Mooi verslag en foto's en vooral die foto van al die mensen die jullie aan het bewonderen waren haha..en wat voor soort vogel het ook is hij is inderdaad lelijk.

Groetjes

• 19 November 2019 - 20:16

Bep:

Zo Tonny, alweer genoeg beleefd de afgelopen dagen en verwerkt in een mooi verhaal en foto's, geniet ervan.

• 19 November 2019 - 21:05

Linda:

Mooie foto’s! Heel veel plezier nog :D

• 19 November 2019 - 21:28

Gerard:

Ha Tonny
    Ziet er weer goed uit daar alleen lijkt het heel erg arm daar.
    Die lelijke ooievaar is een kariboe volgens mij.
    Het eten is ook niet veel soeps begrijp ik.
    Nou je zit zo weer aan de frite hier hoor dus geniet er daar maar lekker van .
    Groeten Gerard

• 20 November 2019 - 10:32

Anke:

Hoi Tonny, een land met vele gezichten en vele landschappen. Leuk om te lezen. Die lelijke ooievaar is een mariboe. Fantastisch om die wolf en ijsvogels te zien. Geniet!