Mumbai en weer naar huis - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu Mumbai en weer naar huis - Reisverslag uit Helmond, Nederland van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu

Mumbai en weer naar huis

Blijf op de hoogte en volg Tonny

03 December 2017 | Nederland, Helmond

Namaste,

Een laatste bericht van deze reis vanuit Nederland.

Sinds het laatste bericht zijn we nog een dag in Mumbai rond gaan kijken. 'S ochtends hebben we een tour door de slums gemaakt. Slum betekent krottenwijk en in eerste instantie had ik niet de behoefte om rond te gaan kijken naar de ellende van anderen. Maar deze tours worden geleid door jongeren die hier opgegroeid zijn, studeren en willen laten zien dat een slum niet een en al ellende is, maar ook vooruitgang. Met 6-en zijn we door allerlei smalle steegjes gelopen en hebben gezien hoe het afval van de stad hier gescheiden en verwerkt wordt. Het was een hele eye-opener. We mochten geen foto's maken, omdat zij willen dat er echt goed gekeken en geluisterd wordt. En dat hebben we gedaan. Het was erg leuk en interessant.
'S middags hebben we door Mumbai gewandeld langs alle Engels koloniale gebouwen zoals Victoria station (heet tegenwoordig chatrapati shivaji terminus, zoals vele plaatsen en gebouwen weer hun oorspronkelijke Indiase naam krijgen). Op het einde van de wandeling kwamen we weer bij de gateway of India waar net de opening van de navy dagen begon, erg indrukwekkend. We zijn nog wat gaan drinken en toen terug naar het hotel om in te pakken.
Na het eten nog even 2 uurtjes geslapen en toen moesten we naar het vliegveld. Daar doorde het weer een eeuwigheid voordat we door de douane waren, dus tijd om te shoppen of wat te drinken was er niet meer. De eerste vlucht duurde 2,5 uur, we hadden weer een tussenstop in Dubai. Daar wat rondgekeken en toen de tweede vlucht naar Nederland. We landden 40 minuten eerder dan geplan (wind mee), maar voordat alle koers uit het vliegtuig (met 500 zitplaatsen) zijn, ben zo weer een uur of langer verder.
Helaas was de reis naar huis nog erg lang, omdat de ns aan het spoor werkt, maar gelukkig had ik gezelschap van Petrie. Om 5 uur was ik thuis van weer een prachtige reis en ervaring.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties
Tonny

• 03 December 2017 - 11:38

Petrie:

Jij bedankt weer voor het delen van je mooie reis. Nu maar eens bedenken waar we naar uit mogen kijken voor volgend jaar.

• 03 December 2017 - 20:53

Gert :

Welkom thuis en sterkte met wennen weer!

• 04 December 2017 - 09:16

Kees:

Mooie reis. Ik ben benieuwd naar de foto's

• 04 December 2017 - 17:45

Els:

Een flinke duikeling in temperatuur en dan ook nog een langzame reis in de trein. Wat zul je blij zijn weer eens in je eigen bed te liggen! Ik wil graag de foto's een keer komen bekijken hoor!