Warmte en zon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu Warmte en zon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Tonny Stiphout - WaarBenJij.nu

Warmte en zon

Blijf op de hoogte en volg Tonny

13 November 2014 | Myanmar, Rangoon

Hallo allemaal,

Ik ben nu in Pyin Oo Lwin, een oud Engels hillstation.

Vanaf mijn vorige verslag ben ik eerst een dagje gaan fietsen met Rik. Hier heb je overal markten die wisselen van plaats in een 5 daags ritme. Wij zijn naar zo'n markt gefietst ongeveer 15 kilometer vanaf ons dorp, aan de rand van het meer. Met de tong op de slippers kwamen we daar. We zijn over de markt gestruind en hebben daarna coffeemix gedronken en nog wat fris terwijl we keken hoe de bootjes weer ingepakt werden met de koopwaar en ze weer vertrokken. Daarna zijn we weer terug gefietst naar ons dorp. Daar hebben we 2 stupa's en een nonnenklooster bezocht. Ook zijn we hier over de markt gaan struinen en toen het regende hebben we nog een coffeemix gedronken op de markt. We hebben ieder ook een leuk boodschappenmandje gekocht ( is traditie). Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan.

Ik bestelde daar een massage en Rik ging uiteindelijk ook mee. In een rieten hutje aan de rand van de rijstvelden werden we voor een uur gemasseerd voor ongeveer 4 euro!

De volgende dag hebben we zowat de hele dag in de bus gezeten op weg naar Mandalay. Na Yangon de grootste stad van Myanmar en beroerd internet. Dat werkte daar dus niet. Meerdere keren geprobeerd, maar helaas. Vanuit mandalay hebben we diverse stupa's en kloosters bezocht. Hebben we een boottocht gemaakt op de Irrawaddy rivier, zijn we in een paardenkarretje op een eilandje naar een klooster geweest etc. etc. Het is hier een en al klooster en stupa en ze zijn allemaal weer anders. Ook hebben we de beroemde U Bein brug bezocht een 1200 meter lange teakhouten voetgangersbrug. Daar ben ik in een bootje gestapt om de brug te fotograferen bij zonsondergang. Erg mooi!

Het is de laatste dagen weer tegen de 40 graden geweest, maar vanmorgen zijn we met de bus de bergen in gegaan naar Pyin Oo Lwin. Dit is een oud Engels hillstation. De temperatuur is hier wat koeler (25 graden). Met 4-en zijn we gaan fietsen en wandelen naar en in de botanische tuinen. Morgen gaan we weer weg hier, met de trein ongeveer 5 á 7 uur naar Hsipaw.

Nog even wat weetjes:
Koffie kun je hier niet drinken, ze hebben alleen maar coffeemix, een zakje met oploskoffie inclusief suiker en melk, ik vind het wel lekker.
Het stikt hier van de zwerfhonden
Monniken dragen hier bruinrode gewaden, nonnen dragen roze met oranje.
Mannen en vrouwen dragen hier lange rokken, met een andere manier van vastmaken, ze heten longhi
Mannen kauwen hier op een blad met noten en ander spul waar hun tanden en speeksel rood van worden en waar uiteindelijk, na jarenlang gebruik van deze softdrugs hun tanden van uitvallen. En ze spugen op de grond, dus overal rode vlekken.
Vrouw kinderen en tegenwoordig ook mannen smeren hun gezicht in met thanaka, een geel poeder gemaakt van hout. Dit is tegen de zon en de rimpels (er gaan dus diverse potten mee naar huis)
Tegenwoordig rijdt men hier rechts, maar de sturen zitten ook nog de rechts....

Tot zover maar weer en tot de volgende internetverbinding.

Groetjes
Tonny

• 13 November 2014 - 17:37

Cathy:

doe mij ook maar zo'n pot!

• 13 November 2014 - 18:38

Antoinette:

Hey Tonny,

Volgens mij verveel je eigen daar echt niet haha..en niks mis met coffeemix lijkt me!!
    En wat die creme betreft, sla maar flink wat in. Volgens mij zijn er wel wat mensen die zo'n potje willen ;)

Gr. Uit Brouwhuis

• 14 November 2014 - 06:02

Diny:

Jeetje je hebt wel weer een jaar nodig om al deze ervaringen te verwerken!! Blijf genieten en vertellen kunnen wij hier in Nederland mee genieten!! Pas op jezelf!! Liefs, knuffel, Diny

• 14 November 2014 - 09:34

Ilse:

Hoi Tonny,

Zo te horen heb je het goed naar de zin en heb je alweer veel mooie dingen gezien.Ik ben nu al benieuwd naar je foto's.
    Geniet nog van je vakantie!

Groetjes Ilse

• 14 November 2014 - 12:11

Margje:

Hey Tonny,

Leuk al jouw verslagen van de reis, geniet nog maar lekker daar en ik blijf je volgen.
    groetjes Margje

• 24 November 2014 - 19:46

Caat:

Hoi Tonny,

Neem je voor mij ook zo'n potje mee tegen de rimpels :-) LOL en wat een viespeuken bah spugen op de grond.... zal een kleurrijk straatbeeld geven daar.
    Ik hoor wel weer.... je hebt een hoop te vertellen. Super!

Tot snel

Liefs knuffel Caat